09 July 2011

Kata-kata Cinta




Jangan cari cinta manusia
ia penuh dengan penipuan,
kekecewaan,
dan tidak kekal...

Tapi carilah cinta Allah
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan,
itulah cinta yang abadi...
cinta yang diredhai...

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap2 diri manusia,ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci.Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya.Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana kedurjanaan,kedustaan,penipu,langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela.Tetapi jika ia jatuh ke tanah yang subur,disana akan tumbuh kesucian hati,keikhlasan,setia budi pekerti yang tinggi  dan lain-lain perangai yang terpuji.
-HAMKA-

Jadi marilah kita sama-sama berdoa agar kita melabuhkan cinta pada tempat yang betul dan tidak mengundang kepada kemurkaan Allah.

"Ya Allah,jika aku jatuh hati,cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu.Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu.
 "Ya Muhaimin,jika aku jatuh hati,izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu.Agar tidak terjatuh aku ke dalam jurang cinta nafsu.

"Ya Rabbana,jika aku jatuh hati,jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling aku daripada hati-Mu.


Sesungguhnya ,takkan kau rasai indahnya cinta...
andai tiada cinta 
buat Yang Esa...


No comments: